Laatste nieuws:

DEVENTER, 3 februari 2010 13:11

NedCar werkt al met nieuwe Machinerichtlijn

Over gebrek aan aandacht heeft de nieuwe Machinerichtlijn het afgelopen jaar niet hoeven klagen. Leveranciers en consultants roeren heftig de trom. Maar waar blijven de gebruikers? Bij autofabrikant NedCar is men al zo ver. In de pershal werd een transportsysteem voorzien van nieuwe aandrijvingen en veiligheidsbesturing; deze keer uitgaande van PLe.

Mike Jennekens, ‘Senior Technician’ en verantwoordelijk voor ‘Equipment Maintenance’ voor de ‘PressBody’, verzorgde met zijn team de ombouw naar de nieuwe aandrijvingen. '
Mike Jennekens, ‘Senior Technician’ en verantwoordelijk voor ‘Equipment Maintenance’ voor de ‘PressBody’, verzorgde met zijn team de ombouw naar de nieuwe aandrijvingen.
1/1
Een goede aanleiding om over te gaan op een nieuwe veiligheidsbesturing is vaak de vervanging van een bestaande, maar achterhaalde aandrijving. Zo ook in het geval van NedCar. In het afgelopen jaar verving het team van Mike Jennekens het complete aandrijf-, en veiligheidssysteem van een transportsysteem in een persstraat. Het is de bedoeling om alle transportsystemen in die persstraat te gaan vervangen.

Jennekens is ‘Senior Technician' en verantwoordelijk voor ‘Equipment Maintenance' voor de ‘PressBody', het NedCar-jargon voor de pershal en carrosseriebouw. Mike Jennekens: "Het bestaande transportsysteem was uitgerust met motoren en drives die in feite sterk verouderd waren. We hadden Baldor servodrives- en motoren die al meer dan 20 jaar oud waren. In dat stadium kun je vaak storingen verwachten en dat was dan ook het geval. Beide producten zijn al een tijd geleden uit de markt gehaald.."

De oude besturing werkte met twee spanningen, namelijk 400 V en 40 V. Bij een onderbreking van de lichtschermbeveiliging werd er omgeschakeld naar 40 V, wat een veilige snelheid van het transportsysteem tot gevolg had. "Alleen konden we in de oude situatie niet garanderen of die 400 V ook daadwerkelijk van de servobesturing af was. Daarom besloten we op zoek te gaan naar een oplossing die technisch betrouwbaar zou zijn én zou voldoen aan alle veiligheidseisen."

 

Lees het complete artikel in a&b 12 2010

bron: a&b, Bart Driessen

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

6 september 2017 - Den Haag
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden