HELMOND, 16 december 2009 16:28

Sahara temperaturen en Himalaya hoogtes in TNO´s Automotive testlab

Bergen, woestijnhitte en de koude van de Noordpool in Nederland? Het is allemaal mogelijk in TNO´s hoogte-klimaatkamer in Helmond waar motoren en complete voertuigen bij extreme omgevingscondities kunnen worden getest. Toekomstige wetgeving voor vrachtwagens zal steeds strengere eisen stellen aan de uitstoot van het voertuig in de praktijk. Het gebruik van deze testfaciliteit kan de automobielindustrie een forse kostenbesparing tijdens het ontwikkelingsprogramma opleveren.

Verschillende testen kunnen allemaal gedaan worden in een paar dagen op één en dezelfde locatie. TNO's hoogte-klimaatkamer brengt flexibiliteit in het ontwikkelingsprogramma van automobielfabrikanten en maakt een beter en meer robuust resultaat mogelijk. Waar normaal gesproken een nieuwe technologie pas na twee of meer zomerritten in de markt geïntroduceerd kan worden, is het met deze hoogte-klimaatkamer mogelijk om dit aantal te reduceren. Dat scheelt flink in de kosten; met een enkele zomerrit kan worden volstaan voor een betrouwbare commerciële marktintroductie.

Vermogens

Deze nieuwe en unieke faciliteit - er bestaat geen andere faciliteit in deze soort in Europa - maakt het testen van motoren en complete voertuigen mogelijk bij extreme omgevingscondities. De temperatuur kan worden gevarieerd tussen -45°C en +55°C en de druk kan worden verlaagd naar een niveau dat overeenkomt met een hoogte van 4000 meter. Met behulp van de hoogte-klimaatkamer kunnen het brandstofverbruik, de koeling en andere maatstaven van verschillende voertuigen snel, nauwkeurig en reproduceerbaar worden gemeten. In tegenstelling tot het testen op de weg, kan op deze manier met elk voertuig op exact dezelfde manier worden gemeten. Hoewel de focus ligt op het beproeven van de aandrijflijnen, kunnen ook andere onderdelen, zoals cabinecomfort, in extreme omstandigheden worden beoordeeld. De prestaties van verwarming, ventilatie en airconditioningsystemen kunnen bijvoorbeeld worden gemeten door de cabine bloot te stellen aan extreme omgevingstemperaturen.

bron: TNO

Foto's:

tno

TNO klimaatkamer

© Aandrijvenenbesturen.nl