Laatste nieuws:

ARNHEM, 13 december 2009 16:32

Gelderland start ambitieus waterstofproject

Annelies van der Kolk, gedeputeerde Klimaat en Milieu van de provincie Gelderland, heeft de plannen gepresenteerd voor een ambitieus waterstofproject in de regio Arnhem. De eerste fase van het project bestaat uit een bus, die gebruik maakt van een brandstofcel, een waterstoftankstation en een aantal auto's, dat op waterstof rijdt.

'
1/1

Het project is bedoeld om ervaring op te doen met het gebruik van waterstof en het publiek kennis te laten maken met de mogelijkheden en voordelen van waterstof. Het gaat de initiatiefnemers vooral om de omschakeling naar duurzame brandstoffen en de enorme milieuvoordelen: voertuigen op waterstof stoten geen schadelijke stoffen uit en zijn heel stil. Bij het project wordt gebruik gemaakt van technologie, die ontwikkeld is door bedrijven en instellingen uit de regio zelf. Annelies van der Kolk, gedeputeerde Klimaat en Milieu: "Met dit project werken we aan schonere lucht én verzamelen we meer kennis over duurzame brandstoffen, waarmee we een bijdrage kunnen leveren aan het bestrijden van de gevolgen van de opwarming van de aarde. In dit project werken overheid, bedrijfsleven, opleidingen én kennisinstellingen echt samen."

Testritten in mei

De eerste concrete activiteiten van het project zullen medio 2010 zichtbaar worden. Afgelopen mei werd officieel de Stichting Waterstof Onderneming Gelderland opgericht, die zich bezig zal houden met de uitvoering van het project. Voor het project wordt een bestaande bus omgebouwd en uitgerust met elektrisch aangedreven wielnaafmoteren. De elektriciteit wordt geleverd door accu's en een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit. De technologie is de afgelopen jaren al uitvoerig door TNO getest. Binnenkort worden de onderdelen voor de bus besteld, waarna in januari/februari met de ombouw begonnen kan worden. In mei zullen de eerste testritten met de bus plaatsvinden. Het waterstoftankstation komt bij tankstation VéBé van Steijn aan de Oldenbarneveldtstraat in Arnhem en is naar verwachting vlak voor de zomer operationeel. Het tankstation produceert zelf waterstof met behulp van een reformer, die aardgas omzet in waterstof. De auto's zullen afhankelijk van de beschikbare technologie en de typegoedkeuring in de tweede helft van 2010 beschikbaar komen.

Regionale bedrijven 

Het project in Arnhem is vooral bedoeld om ervaring op te doen met de toepassing van waterstof in de praktijk. Voor de initiatiefnemers staan met name de stimulering van duurzame vormen van transport en de milieuvoordelen van waterstof centraal. De innovatieve technologie, die voor het project gebruikt wordt, komt van regionale bedrijven als E-Traction, Hygear en Nedstack en kan op den duur dus ook een forse economische impuls voor de regio betekenen. Het project zal de regio Arnhem -mede dankzij de betrokkenheid van de HAN- tevens op de kaart zetten als kenniscentrum voor waterstoftoepassingen.

Ook de voorlichting richting publiek over de voordelen en mogelijkheden van waterstof is een belangrijke doelstelling van het project. De meeste mensen denken, dat waterstof voor transportmiddelen een nieuwe ontwikkeling is, maar waterstof wordt al vele jaren lang op behoorlijke schaal en zonder problemen gebruikt voor de aandrijving van bussen, auto's, onderzeeboten en vorkheftrucks. In Californië ligt bijvoorbeeld al een ‘waterstof snelweg' met zo'n 25 waterstof tankstations. Ook zijn vrijwel alle automobielfabrikanten bij dat project betrokken. In Nederland is het gebruik van waterstof evenmin nieuw. In Amsterdam reden de afgelopen jaren enkele waterstofbussen en in de hoofdstad zal vanaf volgend jaar een rondvaartboot met een brandstofcel rondvaren.
De Stichting Waterstof Onderneming Gelderland is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. De stichting wordt financieel gesteund door de provincie Gelderland, de gemeente Arnhem en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De drie partijen hebben samen een budget van zo'n 2,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de eerste fase van het project. De volgende fasen van het project voorzien bijvoorbeeld in de uitbreiding van het aantal voertuigen, dat op waterstof rijdt, en in de uitbreiding van de capaciteit van het tankstation.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (15)

28 maart 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
RailTech 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden