Laatste nieuws:

AMSTELVEEN, 13 december 2009 15:12

Spoorwegsector behaalt voordelen met effectief life cycle management

Effectief Life Cycle Management biedt de railsector opmerkelijke kansen en levert aanzienlijke concurrentievoordelen op. Dat is de belangrijkste conclusie die werd getrokken tijdens de internationale conferentie Life Cycle Management (LCM). Deze conferentie richtte zich specifiek op de railsector.

'
1/1

Het managen van de totale levenscyclus van producten en diensten in de spoorwegsector - zowel voor de infrastructuur als voor spoorvoertuigen - is nog relatief nieuw. Een effectieve toepassing van LCM kan vele voordelen opleveren. De belangstelling voor dit onderwerp was dan ook groot. Ruim honderd aanwezig uit maar liefst 18 landen bezochten congrescentrum Amstelveen om zich over dit onderwerp te laten informeren. Doelstelling was om de Europese spoorwegsector in staat te stellen meer over deze management tool te leren om het vervolgens succesvol in de praktijk te kunnen toepassen.

Van correctief naar preventief 

De huidige spoorontwerpen zijn op dit moment nog onvoldoende ontwikkeld vanuit het oogpunt van lange-termijn gedrag. Het ontwerp en onderhoud van spoorwegen en -voertuigen dienen ook veel meer te worden geïntegreerd om de life cycle costs van het totale systeem te drukken. Wat het onderhoud van de spoorwegen en -voertuigen betreft zou correctief onderhoud in toenemende mate moeten worden vervangen door preventief en toestand-gerelateerd onderhoud. Dit biedt vele voordelen. Hiervoor is het wel nodig dat meetdata efficiënt wordt omgezet in informatie over de toestand van het systeem en de ontwikkeling hiervan. Geen goede data betekent dat er geen life cycle management mogelijk is. Ook zou de meting en beoordeling van toestandsgrootheden van het spoorsysteem met vaste tijdsintervallen moeten worden vervangen door continu monitoren en beoordelen. Tenslotte hebben ook performance based contracting en performance based modelling een enorm potentieel om life cycle costs in de spoorwegmarkt te verminderen. Maar zowel opdrachtgevers als aannemers moeten echter nog een leercurve doorlopen om alle voordelen te kunnen benutten.

Vervolg 

Gezien de belangstelling voor dit onderwerp komt er een vervolg op deze conferentie. Deze gaat plaatsvinden in de tweede helft van 2010. De precieze datum en locatie worden nog bekendgemaakt.

bron: Europoint Rail Technology Conference & Exhibitions

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

Bege Aandrijftechniek BV

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden