DEN HAAG, 25 november 2009 17:04

Verborgen kampioenen

Ze hebben namen als Driessen, Fugro en Smartrac, VanOord en Vanderlande. Het zijn allemaal Europese- en wereldmarktleiders en ze komen uit Nederland. En toch kent bijna niemand ze. Hidden champions, zoals deze verborgen reuzen genoemd worden, zijn in de afgelopen jaren duidelijk sterker gegroeid dan grote concerns. Wereldwijd hebben zij één miljoen nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd en hebben per medewerker zes keer meer patenten dan bekende multinationals.

Jarenlang golden de middelgrote wereldmarktleiders als een Duits fenomeen. Mondiaal gezien zijn 1100 van de 2000 hidden champions afkomstig uit Duitsland. Ze zijn vanwege hun internationale focus op doorslaggevende wijze verantwoordelijk voor het feit dat de Bondsrepubliek nog steeds wereldkampioen in de export is. Maar ook Nederland beschikt over meer dan 150 verborgen wereldmarktleiders, zoals de gerenommeerde hidden-champion-onderzoeker Hermann Simon op uitnodiging van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in Den Haag onthulde.

Ruggengraat 

Samen met de TSM Business School uit Enschede heeft Simon in de afgelopen maanden voor het eerst de Nederlandse hidden champions onderzocht. "Daarbij werd duidelijk dat Nederland naast Duitsland en Scandinavië, gemeten naar het inwonersaantal, de ruggengraat van de Europese middenstand vormt", aldus Simon. 80 procent van alle wereldwijde hidden champions komen uit deze landen. Simon presenteerde de nieuwe resultaten in zijn boek met de titel ‘Hidden Champions van de 21e eeuw' in de residentie van de Duitse ambassadeur in Den Haag.

Een voorbeeld van een verborgen kampioen is Fugro, wereldmarktleider in bodemonderzoek door middel van moderne elektronica. Overal waar een wolkenkrabber, een nieuw booreiland of offshore windpark wordt gebouwd, onderzoeken de Fugro-machines van te voren de kwaliteit van de grond. In 2008 had Fugro in ruim 50 landen op de wereld een totale omzet van meer dan twee miljard euro.

Bagageafhandeling

Wanneer men daarentegen van de bodem in de lucht komt, dan is de kans groot dat men in aanraking komt met producten van Vanderlande Industries. De onderneming uit het Brabantse Veghel is wereldmarktleider voor bagageafhandelingssystemen en loopbanden. Haar klanten zijn grote luchthavens zoals Schiphol, Charles de Gaulle en Heathrow.

Gemakkelijk over het hoofd te zien zijn de producten van Boon Edam. Je loopt er gewoon doorheen. De onderneming is wereldmarktleider in draaideuren. "Wij willen niet alleen meer omzet halen dan anderen, maar ook wereldwijd de beste zijn als het gaat om design, kwaliteit en klantenservice", zegt CEO Niels Huber zelfbewust. Sinds de onderneming in 1903 haar eerste draaideur ontworpen heeft, is zij continu gegroeid en geeft vandaag de dag de toon aan in de sector. Alleen al tussen 1990 en 2005 vervijfvoudigde de omzet van 18 naar 89 miljoen euro. Daarmee is Boon Edam twee keer zo groot als haar beide belangrijkste concurrenten bij elkaar.

Succesrecepten

"Boon Edam, Fugro of Vanderlande zijn schoolvoorbeelden voor de succesrecepten van hidden champions", zegt Simon. Verborgen wereldmarktleiders onderscheiden zich, omdat ze ambitieuze doelstellingen hebben. ‘We willen meer winst maken dan onze grootste concurrent aan omzet haalt' of ‘We bepalen de standaarden in de branche en zetten deze ook om' zijn voor hen de typische ondernemingsdoelen. "Hidden champions focussen zich op een bepaald niche en worden daarin de beste", vat Simon samen. Om hun kennis te beschermen, produceren velen onder hen hun producten geheel zelf. "Wie de succesformule wil kopiëren zal falen, omdat niemand weet hoe", aldus Simon.

Verdere succesfactoren: goed klantencontact, vaste managementstructuren en een internationale koers in het zakenleven. "Wie zich zo sterk specialiseert, kan alleen maar over de grens heen groeien", aldus Simon. Dat bevestigt ook Sabine Herold, mede-eigenaar van de Duitse hidden champion ‘Delo Klebstoffe'. 80 procent van alle wereldwijd verkochte smartcards worden door de speciale lijm vanuit het Beierse Windach bijeen gehouden. Ook de gouden chip op pinpassen, simkaarten in mobieltjes of luidsprekers van navigatiesystemen bevatten materiaal van Delo. In plaats van klanten zoals de computergigant Apple naar de Zuid-Duitse provincie te laten komen, is Delo direct vertegenwoordigd in Silicon Valley en Oost-Azië. "We komen overal met onze vakmensen, waar de klanten ons nodig hebben", zegt Herold. Ook in Nederland is Delo al actief op de markt.

"Alleen wie beter is dan alle anderen en de klanten kostenvoordeel kan bieden, die kan ook in moeilijke tijden de marges hoog houden", zegt Huber. Daarom voelen hij en andere hidden champions de financiële crisis minder dan andere. "Wij doen er alles aan, om ook in de toekomst de nummer 1 te blijven."

‘Hidden Champions van de 21e eeuw' van Hermann Simon is verschenen bij A.W. Bruna, ISBN 978 90 229 9660 7

bron: Nederlands-Duitse Handelskamer

Foto's:

hidden champions

Niels Huber (Boon Edam), Prof. Hermann Simon en Sabine Herold (Delo Klebstoffe) (v.l.) bij de boekpresentatie “Hidden Champions van de 21e eeuw” in de residentie van de Duitse ambassadeur in Den Haag.

© Aandrijvenenbesturen.nl