|
DEVENTER, 23 november 2009 16:29 General Motors ontwikkelt two-mode hybride aandrijflijn met behulp van model-based designGeneral Motors Company (GM) heeft het besturingssysteem voor zijn two-mode hybride aandrijflijn ontwikkeld met behulp van The MathWorks tools voor Model-Based Design. Door gebruik van onder andere MATLAB en Simulink kostte de ontwikkeling van het prototype van de aandrijflijn slechts 9 maanden in plaats van de begrote 33; een besparing van maar liefst 24 maanden!
Het complexe besturingssysteem is op dit moment in productie voor de voertuigen GMC Sierra Hybrid, GMC Yukon Hybrid, Chevy Tahoe Hybrid, Chevy Silverado Hybrid en Cadillac Escalade Hybrid. Beter samenwerkenGM heeft gebruik gemaakt van het Model-Based Design concept opdat de ontwikkelaars met verschillende technische achtergronden beter konden samenwerken. Door het gebruik van MATLAB en Simulink konden de ontwikkelaars van GM in één omgeving werken bij het wiskundig modelleren van het volledige gedrag van de two-mode hybride aandrijflijn en het ontwikkelen van de besturingssoftware. Door het volledige systeemmodel te simuleren kon het gedrag ervan eenvoudig gecontroleerd worden en konden de prestaties nauwkeurig voorspeld en geoptimaliseerd worden. Hierdoor kon het wereldwijde ontwerpteam de eisen en wijzigingen in het ontwerp gemakkelijk uitwisselen en fouten eerder in het ontwerpproces aanpakken, wat kostbare tijd en middelen heeft bespaard. bron: GM Foto's:
© Aandrijvenenbesturen.nl |