Laatste nieuws:

DEVENTER, 23 november 2009 16:29

General Motors ontwikkelt two-mode hybride aandrijflijn met behulp van model-based design

General Motors Company (GM) heeft het besturingssysteem voor zijn two-mode hybride aandrijflijn ontwikkeld met behulp van The MathWorks tools voor Model-Based Design. Door gebruik van onder andere MATLAB en Simulink kostte de ontwikkeling van het prototype van de aandrijflijn slechts 9 maanden in plaats van de begrote 33; een besparing van maar liefst 24 maanden!

'
1/1

Het complexe besturingssysteem is op dit moment in productie voor de voertuigen GMC Sierra Hybrid, GMC Yukon Hybrid, Chevy Tahoe Hybrid, Chevy Silverado Hybrid en Cadillac Escalade Hybrid.
De two-mode hybride aandrijving maakt deel uit van het veelzijdige hybride programma van GM. Dit programma bestaat uit meerdere technologieën voor hybride en elektrische voertuigen die zijn ontworpen om te voldoen aan allerlei verschillende rijpatronen en behoeften. De two-mode hybride aandrijving is gemaakt om de brandstofefficiëntie te verbeteren bij zowel het rijden in de stad als op de snelweg. Daartoe is een gewone motor samengevoegd met twee elektromotoren van 60 kW. Deze motoren zijn weer geïntegreerd in een automatische versnellingsbak. Een accupakket en de benodigde vermogenselektronica completeren het geheel.

Beter samenwerken

GM heeft gebruik gemaakt van het Model-Based Design concept opdat de ontwikkelaars met verschillende technische achtergronden beter konden samenwerken. Door het gebruik van MATLAB en Simulink konden de ontwikkelaars van GM in één omgeving werken bij het wiskundig modelleren van het volledige gedrag van de two-mode hybride aandrijflijn en het ontwikkelen van de besturingssoftware. Door het volledige systeemmodel te simuleren kon het gedrag ervan eenvoudig gecontroleerd worden en konden de prestaties nauwkeurig voorspeld en geoptimaliseerd worden. Hierdoor kon het wereldwijde ontwerpteam de eisen en wijzigingen in het ontwerp gemakkelijk uitwisselen en fouten eerder in het ontwerpproces aanpakken, wat kostbare tijd en middelen heeft bespaard.

bron: GM

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (15)

28 maart 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
RailTech 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden