, 20 oktober 2009 13:34

Fresnel Systeem In Zonneauto

Op 25 oktober verschijnt Solar Team Twente met haar zonneauto voor de derde keer aan de start van de 10e World Solar Challenge; een tweejaarlijkse race van 3010 kilometer dwars door de Australische woestijn, van Darwin tot Adelaide. De 18 studenten ontwerpen, bouwen en testen de zonneauto zelf en gaan bovendien zelfstandig op zoek naar samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en de media. Eén van de partners van het Team is maxon motor, die het team op het gebied van het gepatenteerde fresnelsysteem ondersteuning biedt.

Het bijzondere aan de zonneauto van Solar Team Twente, 21Revolution, is dat zij meer energie binnen haalt dan een normale zonneauto. Zij heeft een kantelende vleugel die de zonnecellen naar de zon richt, als een zonnebloem. Daarnaast heeft Solar Team Twente nog een andere manier om extra energie binnen te halen: het fresnelsysteem. Dit systeem bevindt zich in de vleugel. Met dit systeem haalt het team met 6m² aan zonnecellen 7.2m² aan zonlicht binnen. De lenzen werken als een loep; ze concentreren een brede baan licht, op een smallere baan cellen. Het bijzondere aan het systeem van Solar Team Twente is dat de zonnecellen de baan licht gedurende dag kunnen volgen. Dit komt doordat de cellen op een beweegbare plaat liggen. Lichtsensoren meten de positionering van de cellen, waarna een microcontroller de plaat optimaal gaat plaatsen. De motoren die verantwoordelijk zijn voor de verstelling van de fresnel platen worden geleverd door maxon motor. Deze motoren zijn uiterst nauwkeurig te regelen. Daardoor kunnen de fresnel-cellen optimaal worden gepositioneerd. Ook hebben de motoren een goede efficiëntie. Samen met de innovatie van dit team, het flexibele kantellichaam, moet dit Solar Team Twente in de race een topnotering brengen. maxon motor wenst Solar Team Twente heel veel succes met de race.

Klik hier voor de presentatie van de 21Revolution

bron: maxon motor

Foto's:

Solarteam

© Aandrijvenenbesturen.nl