, 3 september 2009 13:00

Van Sichen en SEW samen in mechatronische engineering

De Belgische aandrijfleveranciers Vansichen Lineairtechniek en SEW Eurodrive gaan samenwerken voor projecten in mechatronische engineering.

Vansichen Lineairtechniek en SEW Eurodrive, twee leveranciers van respectievelijk lineaire en elektrische aandrijfsystemen, willen de machinebouwmarkt voor een deel samen gaan prospecteren. Naar eigen zeggen slaan ze ‘de handen in elkaar om hun klanten machinebouwers nog betere, snellere en geïntegreerde oplossingen aan te kunnen bieden'.
Zo'n samenwerkingsakkoord snijdt hout: de verkoopsprogramma's van beide ondernemingen zijn grotendeels complementair (mechanisch & elektrisch) en beide bedrijven willen de marktevolutie volgen. Die neigt vandaag meer naar ge-engineerde technische oplossingen dan naar de aankoop van losse componenten.

Engineering 


SEW benadert zijn klanten bovendien al langer vanuit de engineeringhoek. Ook Vansichen kondigde vorig jaar bij de opening van zijn nieuwe gebouw aan voor groei vooral naar systeembouw en engineering te kijken. Het heeft bijvoorbeeld eigen lineaire modules ontwikkeld, op basis van kogelspindels. Het moge duidelijk zijn: van een fusie of joint-venture is géén sprake. Zowel Maxime Vansichen als Chris Bevernaegie haasten zich in een persbericht te stellen dat hun bedrijven onafhankelijk blijven als zelfstandige commerciële entiteiten en enkel ‘in the field' samenwerken. Chris Bevernaegie: "Bij een project zullen we bij het contact met de klant en bij de engineering, opereren als een eenheid. We blijven echter onze eigen offertes en facturen aan de klanten maken. Daarnaast hebben we dankzij het samenwerkingsverband de mogelijkheid om ook bedrijven die een one-stop-shopping wensen voor hun project, een professionele oplossing aan te bieden." Oprichter Maxime Vansichen: ‘Het gezamenlijk aanpakken van projecten, het op mekaar afstellen van de componenten en de engineering geeft zoveel voordelen dat we niet anders meer kunnen dan een mechatronische aanpak hanteren."

bron: Engineeringnet

Foto's:

foto

© Aandrijvenenbesturen.nl