Laatste nieuws:

, 24 juli 2009 07:05

Snel, storingsongevoelig en flexibel

De eisen in de machinebouw nemen onophoudelijk toe - steeds complexere productieprocessen moeten steeds efficiënter gerealiseerd worden. Daarnaast is het van belang om evenwicht te vinden tussen prestatie en prijs. SIGMATEK biedt volledig geïntegreerde automatiseringsoplossingen aan, die zoals in een modulair systeem aan zijn klanten kan worden aangeboden en zo de noodzakelijke flexibiliteit met het machineontwerp mogelijk te maken.

'
1/1

Een belangrijke rol speelt de perfecte communicatie van alle componenten binnen en buiten de machine. Daarom zijn real-time Ethernet bussystemen in industriële automatisering in opmars. Een doorgaand transparant netwerk zorgt voor meer precisie en efficiency. Met de VARAN-Bus worden moderne machineconcepten gerealiseerd en kunnen buscyclustijden  van onder de 100 μs worden gerealiseerd. Daarnaast wordt het ontwikkelen en produceren van de machine vereenvoudigd. De VARAN-Bus is gebaseerd op de standaardfysica van Ethernet. Het complete protocol  wordt opgelost in de hardware. VARAN werkt volgens het client/server principe, waardoor opstoppingen bij het bussysteem onmogelijk zijn. Aan het begin van elke busactie worden de busdeelnemers gesynchroniseerd. De bus werkt in hard real-time met gegarandeerde zekerheid. Jitter ligt onder de 100ns.

 

Hoge datazekerheid en foutentolerantie

 

 De VARAN-Bus is bijzonder geschikt voor toepassingen, die gewaarborgde gegevensconsistentie vereisen. In de ruwe industriële omgeving van een machine ontstaan elektromagnetische invloeden, die onvermijdelijk ook het bussysteem en een variëteit aan elektronische componenten beinvloeden. De versterkers van de aandrijving produceren door het aansturen van de eindtrappen storingsinvloeden in het kHz-bereik. Door met korte pakketlengte met maximaal 128 byte aan bruikbare gegevens te werken wordt de mogelijkheid tot communicatiefouten geminimaliseerd. Met individuele frames wordt elke busdeelnemer gericht individueel door de VARAN-manager aangestuurd . Alle berichten worden nog in dezelfde busklok bevestigd door de componenten van de cliënt. Communicatiefouten worden onmiddellijk herkend, en onvolledige berichten kunnen nog in dezelfde buscyclus herhaald worden. Aldus zijn aan het eind van de cyclus alle procesgegevens gegarandeerd consistent. Dit is een wezenlijk voordeel tegenover andere real-time Ethernetsystemen, die met een vernieuwde gegevensmededeling gewoonlijk slechts in de volgende buscyclus aankomen. Ongeautoriseerde externe toegangsaanvragen (virus) kunnen bij VARAN het lopende proces nooit beïnvloeden, omdat de standaard Ethernet pakketjes in kleine eenheden worden verstuurd door het netwerk. De inhoud wordt niet bekeken en alleen doorgestuurd. Het complete busnetwerk vertegenwoordigt  voor de bus-manager eigenlijk een groot geheugen. De manager beheert het volledige opslaggebied, die tot 65280 deelnemers aankan. Bij een systeemstart wordt in het busnetwerk op deelnemers gescand. Deze melden zich bij de Manager aan en krijgen dan automatisch hun eigen, lineair adresgebied toegewezen van 65.536 byte. De manager weet dan altijd op welk adres een specifieke Cliënt zich bevindt. Bij de programmering kan men dan ook volstaan met eenvoudige schrijf- en leesinstructies. Busverbindingen zijn dan ook op het prijsniveau van veldbusverbindingen. Voor Manager-  en  Cliënt verbindingen kunnen  goedkopere FPGAs van verschillende fabrikanten worden gebruikt. Met gateway-modules kunnen talrijke veldbussystemen zeer eenvoudig in de structuur van een VARAN bussysteem worden geïntegreerd. De investering is op deze manier gewaarborgd, en de overdracht kan dan geleidelijk plaatsvinden. Voor een machine die met deze bus wordt uitgerust is slechts één IP adres nodig, zodat de kosten voor de netwerkadministratie sterk worden verminderd.

 

Flexibele topologie

 

De VARAN-bus organiseert zich zelfstandig in de opstartfase.  Het adresseren  van de deelnemers vindt automatisch plaats. In het bijzonder bij modulaire machineconcepten kunnen zo complexe bustopologieën eenvoudig en flexibel worden opgebouwd. Ster, boom en lijnstructuren kunnen vrij worden gecombineerd. Deze open architectuur biedt de gebruiker een buitengewone flexibiliteit - ook naar de toekomst in geval van uitbreidingen. Zo kunnen bijvoorbeeld gehele machinedelen dankzij de Hot-Plug mogelijkheid van VARAN ook tijdens latere momenten bij het werkend netwerk worden samengevoegd of verwijderd. Produktielijnen kunnen in individuele machinemodules worden verdeeld, die in elk geval met een afzonderlijke besturing geautomatiseerd zijn. De verschillende besturingen kunnen met de Multi-Managerstructuur worden gesynchroniseerd. Gegevensuitwisseling tussen de machinemodules vind plaats in hard real-time met maximale jitter van onder de 100 ns. Verschillende cyclustijden tussen de netwerksegmenten kunnen eveneens worden gerealiseerd. VARAN biedt ook de mogelijkheid om veiligheid-relevante gegevens over te brengen. Voor communicatie  van de Safety - modules wordt het „Black - Channel" - principe gebruikt dat, waarmee de bus geen relevante taken overneemt, maar slechts als overdrachtsmedium fungeert.

 

Elektrotechniek  Jaarbeurs Utrecht 28-9/02-9 2009

hal 08 stand C063

 

bron: SigmaControl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (25)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden