, 23 juli 2009 13:20

Health & Technology Congres 2009

Na een succesvolle eerste editie vorig jaar, met 850 deelnemers, organiseert Mikrocentrum op 8 en 9 september het Health & Technology Congres 09, wederom in Congrescentrum Papendal in Arnhem. Het event staat voor samenwerking tussen bedrijfsleven, medische zorg, wetenschap, opleiders, overheden, verzekeraars en financiers wanneer het aankomt op technologische-, organisatorische- en ondernemersaspecten bij innovatie van medische technologie. Met het thema ‘marktbenadering’ gaat het congresprogramma in op samenwerking en routes inzake toelating tot de zorg, het opzetten van export en het internationaliseren met nieuwe devices en aanverwante zorgdiensten. Want zowel de ondernemers die een nieuw product of dienst op de zorgmarkt willen brengen als medici en andere zorgverleners die het willen gaan gebruiken, zullen eerst de nodige hobbels moeten overwinnen. Het HAT Congres 09 haakt in op actuele thema’s in het zorginnovatielandschap, te weten patiëntzelfredzaamheid, kwaliteit, efficiency en patiëntveiligheid, en biedt medisch technologen en ondernemers handvatten voor succesvolle innovatie.

"Vorig jaar zagen we dat er met veel passie aan innovaties wordt gewerkt, maar als een product dan klaar is, moet het de markt op", zegt organisator Herman van Wierst van Mikrocentrum in toelichting op de rode draad van het congres. "De echte uitdaging zit in het businessplan achter zo'n nieuw product of dienst; in de marktbenadering, de toelating tot de zorg, het opzetten van export en het verder internationaliseren. Vaak wordt hierover gestruikeld en komen veelbelovende innovaties niet van de grond."
"Innovatie wordt vaak verward met uitvinding", verklaart Rene van Melick, CEO van O2View en een van de sprekers op het Health & Technology Congres 09. "Maar innovatie is uitvinding én commercialisatie. In het traject van uitvinding naar marktrijp product sneuvelen de meeste jonge innovatieve bedrijven. Death Valley, zoals dat traject wel wordt genoemd, bestaat echt." Van Melick praat uit eigen ervaring: "O2View is een typisch voorbeeld van spin-off van een onderzoeksinstelling, TNO in ons geval. Wat er meestal gebeurt is dat de onderzoeksinstelling zegt een prototype te hebben gebouwd, terwijl het eigenlijk slechts een houtje-touwtje ‘proof of principle' device is. Daarmee kun je geen sales bedrijven en dat is wat kapitaalverschaffers wel eisen: betalende klanten of in ieder geval serieuze belangstelling en daarvoor moet je een goed werkend prototype hebben. Inhoudelijk zijn investeerders onwetend, dus vragen ze alleen naar klantenbelangstelling." "Wanneer je als kennisinstelling niet zelf geld in een prototype wilt steken, dan moet je niet van een spin-off spreken, want dan geloof je er zelf niet in", vervolgt Van Melick. "Op die manier krijgt valorisatie vaak een slechte start. Wij hebben het met O2View dan wel gered, mede dankzij SenterNovem en onze bank, maar eigenlijk was het een onverstandige start, omdat we zelf nog heel veel in een prototype hebben moeten investeren." O2View ontwikkelt een multispectraal camerasysteem dat oncologisch chirurgen helpt om op basis van fluorescentie een heel duidelijk onderscheid te maken tussen goedaardig en kwaadaardig weefsel. "Dit apparaat wordt de komende jaren leidend in de kankerchirurgie." 

 

Geïnspireerd door het verhaal van Van Melick, maar ook ‘gewapend' met zijn waarschuwing waar het gaat om de samenwerking met kennisinstellingen, kunnen congresdeelnemers zich in september op Papendal vervoegen bij de workshop ‘Business & Science'. Deze wordt verzorgd door Caroline Duterloo, vraagscout bij B2SP (Business to Science Portal) van Medical Delta, het medisch georiënteerde samenwerkingsverband van de TU Delft en de universiteiten en universitaire medische centra van Leiden en Rotterdam. De Business to Science Portal is de ingang voor bedrijven die op zoek zijn naar de juiste wetenschapper voor hun vraag, licht Duterloo toe. "Bij de kennisinstellingen ligt de focus op het ontwikkelen van nieuwe technologie. In de workshop zullen wij kort het hoe en waarom van samenwerking met kennisinstellingen presenteren. Vervolgens willen wij bedrijven, bestaande zowel als start-ups, laten stilstaan bij hun productportfolio voor de toekomst. Welke eisen stelt de markt en welke kansen liggen er in nieuwe technologie en de samenwerking met kennisinstellingen?" 

bron: Mikrocentrum

Foto's:

Congres

© Aandrijvenenbesturen.nl