, 9 juli 2009 08:00

Chinese kennisinstellingen lanceren nieuwe lastechnieken

De Chinese instituten ‘Lab for Engine Science and Engineering’, en ‘Institute of Mechanics’ stellen laserlastechnieken met unieke troeven voor.

Een nieuwe laserlastechniek is ontwikkeld aan het Lab for Engine Science and Engineering onder leiding van Prof. G. Yu. Het systeem bestaat onder andere uit een laser op hoog vermogen, een multi-as robot, een digitale controle en feedback-systeem, en een database module met CAx-functies. Het systeem zou uiterst precies zijn en toepasbaar zijn in onder meer machinebouw, elektronische en lucht- en ruimtevaartsector. Het is goed geïntegreerd en relatief goedkoop. 2D en 3D-laserbewerkingen verlopen er vlot mee. Het zou met name geschikt zijn voor rotatielaserlassen. De performantie van dieselmotoren is in grote mate afhankelijk van de turbolader, en de kwaliteit van deze laatste hangt sterk af van de kwaliteit van de lasnaden, die de moeilijkheid hebben dat ze, wat dat onderdeel betreft, materialen met uiteenlopende eigenschappen moeten verbinden.

Machinebouw 

 

In de rotor van de turbolader bevinden zich materialen die moeilijk aan mekaar te lassen zijn. In China wordt daar doorgaans de Ni-gebaseerd legering K418 (met veel aluminium en titanium) gebruikt, samen met de staallegering 42 CrMo (die veel koolstof bevat). Het team onder leiding van Prof. Yu komt nu met een nieuwe laserlastechniek die ‘hot cracks' voorkomt. Maar nog een resem andere hinderpalen zijn uit de weg geruimd, zoals de vorming van een Laves-fase. Ze slaagden daar onder meer in door de optimalisatie van de procesindices en hittebehandelingen na het lassen. Hun experimenten zouden zelfs aantonen dat de sterkte van de ontstane lasnaad groter is dan deze van de beide, aparte materialen.

bron: Engineeringnet

Foto's:

China lassen

In de fabriek Shanghai Volkswagen genieten de nieuwe lastechnieken een bijzondere interesse. Vaak slagen ze er dan ook in als eersten deze nieuwe technieken toe te passen.

© Aandrijvenenbesturen.nl