Laatste nieuws:

, 9 juli 2009 08:00

Chinese kennisinstellingen lanceren nieuwe lastechnieken

De Chinese instituten ‘Lab for Engine Science and Engineering’, en ‘Institute of Mechanics’ stellen laserlastechnieken met unieke troeven voor.

In de fabriek Shanghai Volkswagen genieten de nieuwe lastechnieken een bijzondere interesse. Vaak slagen ze er dan ook in als eersten deze nieuwe technieken toe te passen.'
In de fabriek Shanghai Volkswagen genieten de nieuwe lastechnieken een bijzondere interesse. Vaak slagen ze er dan ook in als eersten deze nieuwe technieken toe te passen.
1/1

Een nieuwe laserlastechniek is ontwikkeld aan het Lab for Engine Science and Engineering onder leiding van Prof. G. Yu. Het systeem bestaat onder andere uit een laser op hoog vermogen, een multi-as robot, een digitale controle en feedback-systeem, en een database module met CAx-functies. Het systeem zou uiterst precies zijn en toepasbaar zijn in onder meer machinebouw, elektronische en lucht- en ruimtevaartsector. Het is goed geïntegreerd en relatief goedkoop. 2D en 3D-laserbewerkingen verlopen er vlot mee. Het zou met name geschikt zijn voor rotatielaserlassen. De performantie van dieselmotoren is in grote mate afhankelijk van de turbolader, en de kwaliteit van deze laatste hangt sterk af van de kwaliteit van de lasnaden, die de moeilijkheid hebben dat ze, wat dat onderdeel betreft, materialen met uiteenlopende eigenschappen moeten verbinden.

Machinebouw 

 

In de rotor van de turbolader bevinden zich materialen die moeilijk aan mekaar te lassen zijn. In China wordt daar doorgaans de Ni-gebaseerd legering K418 (met veel aluminium en titanium) gebruikt, samen met de staallegering 42 CrMo (die veel koolstof bevat). Het team onder leiding van Prof. Yu komt nu met een nieuwe laserlastechniek die ‘hot cracks' voorkomt. Maar nog een resem andere hinderpalen zijn uit de weg geruimd, zoals de vorming van een Laves-fase. Ze slaagden daar onder meer in door de optimalisatie van de procesindices en hittebehandelingen na het lassen. Hun experimenten zouden zelfs aantonen dat de sterkte van de ontstane lasnaad groter is dan deze van de beide, aparte materialen.

bron: Engineeringnet

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Pilz Nederland

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

6 september 2017 - Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam – WPC
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden