Laatste nieuws:

, 9 juli 2009 08:00

Chinese kennisinstellingen lanceren nieuwe lastechnieken

De Chinese instituten ‘Lab for Engine Science and Engineering’, en ‘Institute of Mechanics’ stellen laserlastechnieken met unieke troeven voor.

In de fabriek Shanghai Volkswagen genieten de nieuwe lastechnieken een bijzondere interesse. Vaak slagen ze er dan ook in als eersten deze nieuwe technieken toe te passen.'
In de fabriek Shanghai Volkswagen genieten de nieuwe lastechnieken een bijzondere interesse. Vaak slagen ze er dan ook in als eersten deze nieuwe technieken toe te passen.
1/1

Een nieuwe laserlastechniek is ontwikkeld aan het Lab for Engine Science and Engineering onder leiding van Prof. G. Yu. Het systeem bestaat onder andere uit een laser op hoog vermogen, een multi-as robot, een digitale controle en feedback-systeem, en een database module met CAx-functies. Het systeem zou uiterst precies zijn en toepasbaar zijn in onder meer machinebouw, elektronische en lucht- en ruimtevaartsector. Het is goed geïntegreerd en relatief goedkoop. 2D en 3D-laserbewerkingen verlopen er vlot mee. Het zou met name geschikt zijn voor rotatielaserlassen. De performantie van dieselmotoren is in grote mate afhankelijk van de turbolader, en de kwaliteit van deze laatste hangt sterk af van de kwaliteit van de lasnaden, die de moeilijkheid hebben dat ze, wat dat onderdeel betreft, materialen met uiteenlopende eigenschappen moeten verbinden.

Machinebouw 

 

In de rotor van de turbolader bevinden zich materialen die moeilijk aan mekaar te lassen zijn. In China wordt daar doorgaans de Ni-gebaseerd legering K418 (met veel aluminium en titanium) gebruikt, samen met de staallegering 42 CrMo (die veel koolstof bevat). Het team onder leiding van Prof. Yu komt nu met een nieuwe laserlastechniek die ‘hot cracks' voorkomt. Maar nog een resem andere hinderpalen zijn uit de weg geruimd, zoals de vorming van een Laves-fase. Ze slaagden daar onder meer in door de optimalisatie van de procesindices en hittebehandelingen na het lassen. Hun experimenten zouden zelfs aantonen dat de sterkte van de ontstane lasnaad groter is dan deze van de beide, aparte materialen.

bron: Engineeringnet

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

Bege Aandrijftechniek BV

Pilz Nederland

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden