, 17 juni 2009 07:00

Spamverbod voor bedrijven

Vanaf 1 juli 2009 geldt voor bedrijven een verbod tot het verspreiden van ‘spam’ naar andere bedrijven. Met spam worden ongevraagde berichten via e-mail, sms- en mms-berichten en alle overige ongevraagde communicatie-uitingen via een elektronisch kanaal bedoeld. Ook ongevraagde faxberichten en het bellen via een automatisch oproepsysteem (waarbij een computer belt) vallen onder de verzamelnaam spam. Het spamverbod gold al voor consumenten.

Uitzonderingen

- de ontvangende partij heeft toestemming gegeven voor toezending van spam. Deze toestemming wordt verondersteld te zijn gegeven binnen een bestaande klantrelatie, indien een bedrijf een product of dienst heeft gekocht en bij die aankoop zijn e-mailadres beschikbaar heeft gesteld. Er is geen aparte toestemming meer nodig voor het verzenden van berichten over soortgelijke producten of diensten, mits bij elk spambericht aan het ontvangende bedrijf de mogelijkheid wordt geboden aan te geven dat hij geen spam meer wil ontvangen.
- de verzender heeft bij het overbrengen van een ongevraagd bericht gebruik maakt van een e-mailadres of van andere elektronische contactgegevens, die door de ontvangende partij in algemene zin, dus voor alle verzenders, daarvoor zijn bestemd en bekendgemaakt, bijvoorbeeld door zodanige vermelding op de website. De ontvangende partij kan daarbij beperkingen voor dit gebruik aangeven, die door de verzender moeten worden gerespecteerd.

Indien niet aan de eisen is voldaan riskeert de verzender een boete van maximaal € 450.000,00

bron: FME

Foto's:

spam

© Aandrijvenenbesturen.nl