AMERSFOORT, 5 juni 2009 14:14

Waterstoftrein dendert door

Het plan van Arcadis en de Universiteit Utrecht voor de Waterstoftrein heeft de ProRail publieksprijs gewonnen met de meeste stemmen. De stelling was: bereikt u Kyoto tussen Utrecht en Den Haag?, bedenkt hiervoor innovatieve ideeën die de CO2-uitstoot van treinvervoer reduceren.

‘Groen licht voor de waterstoftrein', is een trein die waterstof als brandstof gebruikt. Hiermee halen we een CO2-reductie van 23 procent, waarbij de bovenleiding vervalt. Dat scheelt investerings- en onderhoudskosten. De prijs van 20 duizend euro gebruiken Arcadis en de Universiteit Utrecht om het ingediende idee verder uit te werken.

In de Cabalerofabriek in Den Haag werdde winnaar bekendgemaakt. Jeltje van Nieuwenhoven, OV ambassadeur en juryvoorzitter presenteerde het juryrapport. Jacqueline Cramer, Minister van VROM reikte de hoofdprijs uit. KEMA en haar partners Eneco en NS winnen met een goed doordacht plan waarmee ze het spoor tussen Utrecht en Den Haag geheel CO2-neutraal maken. Het plan bestaat uit een mix van CO2-uitstoot beperkende maatregelen.

Vergrootglas 

Bestuursvoorzitter Bert Klerk van ProRail gaf extra aandacht aan een bijzondere inzending: twee jongens van een basisschool, Guus en Peter, hadden het idee om zonnepanelen op de treinen te leggen en door middel van een vergrootglas het rendement van de panelen te vergoten als er even wat minder zon is. 'Beter voor het milieu en je hebt ook hier geen bovenleiding nodig'.

bron: Arcadis

Foto's:

waterstoftrein

© Aandrijvenenbesturen.nl