Laatste nieuws:

DEVENTER, 3 juni 2009 16:58

Technostarter Ampelmann helpt veilig oversteken op zee

Hoe zet je een bemanning over op een windmolen of booreiland terwijl de golven onder je schip door rollen. Een probleem dat tot voor kort met dure helikopters werd opgelost. Ampelmann, een ‘technostarter' vanuit de TU Delft, ontwikkelde samen met JB Systems een intelligente oplossing; een bewegingsgecompenseerde loopbrug. Arjan Göbel, verantwoordelijk voor de productie bij Ampelmann en druk doende met de testen van de Ampelmann II geeft uitleg.

'
1/1

„De Ampelmann II is onze tweede loopbrug. De eerste hebben we in 2007 gebouwd en die ligt nu in Brunei waar hij door Shell wordt gebruikt. Het principe is simpel. De bemanning zetten we over naar een windmolen door middel van een uitschuifbare loopbrug. De loopbrug bevindt zich op een platform en kan door een rondlager alle richtingen uit zwenken. Met behulp van een HMI op dat platform stuurt een man de loopbrug naar de windmolen toe en schuift hem zover uit als nodig is. Om de deining van het schip te compenseren is de loopbrug gemonteerd op een platform dat door zes hydrauliekcilinders wordt gedragen. Gaat het schip omhoog, dan schuiven de cilinders in en gaat het schip omlaag, dan schuiven de cilinders uit. Dat geldt natuurlijk ook voor de slingerende bewegingen.

Octans 

Voor de motion control van die cilinders heb je data nodig over de bewegingen van het schip. Deze worden verzameld door een Octans, een combinatie van gyrokompas en bewegingssensor. De Octans is een product uit de scheepvaartwereld en geeft aan welke bewegingen de boot maakt; voorwaarts, omhoog en omlaag, draaiend, het stampen en het slingeren. Deze data gaat via een ethernetconnectie naar twee Siemens S7-mEC modulaire besturing die zowel de besturingstaken als de dataverwerking uitvoeren. Via een redundant PROFINET-netwerk met twee S7 PLC's worden de commando's en meldingen gedistribueerd naar de regelingen van de hydrauliekcilinders. Het resultaat is dat het platform praktisch waterpas staat. Dat werkt zelfs tot een gemiddelde golfhoogte van 2,5 meter. De maximale golfhoogte hangt ook af van het soort schip en de plaats van de brug op de boot. We kunnen tot een significante golfhoogte (statistisch gemiddelde) van 2,5 m op een 50 meter lang schip compenseren."

Lees het hele artikel in de juni-editie van a&b

bron: a&b

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

Bege Aandrijftechniek BV

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

6 september 2017 - Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam – WPC
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden