Laatste nieuws:

, 8 april 2009 07:30

Eurlings schuift kilometerheffing op lange baan

Het juweeltje van dit kabinet, de kilometerheffing, is op de lange baan geschoven. Per brief meldde minister Eurlings (Verkeer) maandagavond dat het niet verantwoord is om het betalen per kilometer al in 2011 in te voeren. Hij vindt de ‘risico’s’ te groot.

'
1/1

Met deze mededeling is het hoge woord eruit. In het regeerakkoord staat dat de heffing vóór 2011 wordt ingevoerd. Coalitiepartners PvdA en ChristenUnie willen dat voor de verkiezingen op z'n minst de vrachtwagens gaan betalen per kilometer.

De praktijk is echter weerbarstiger. Tenminste, volgens regeringspartij CDA en CDA-minister Eurlings. De eisen in het coalitieakkoord zijn dan ook niet gering. Zo mogen de kosten van het systeem slechts 5 procent van de opbrengst (hooguit 350 miljoen euro) beslaan. Bestaande heffingen, zoals de tol in Londen, beslaan 40 procent van de opbrengsten.  

Gesteggel

Bovendien is al maanden gesteggeld over de belastingen. De zogeheten opcenten zouden verdwijnen in één kilometerprijs. Maar de provincies sputteren tegen. Die krijgen namelijk de opcenten automatisch en willen een andere vorm van inkomsten terugzien.

Eurlings gaat in zijn brief niet op details in. Maar hij meldt dat het project ‘complex' is. Hij vindt dat hij met deze mededeling een belofte heeft ingelost. Namelijk: ‘Zorgvuldigheid boven snelheid te stellen.' In zijn termijn wordt de kilometerheffing niet ingevoerd.

Laf

Tot grote onvrede van de oppositie. ‘Laf', noemt VVD-Kamerlid Aptroot de brief. De liberalen waren een paar jaar geleden vóór, maar zijn nu tegen de kilometerheffing. ‘De minister heeft steeds een grote mond gehad, hij heeft nooit naar waarschuwingen geluisterd. Nu durft hij de heffing niet in te voeren. Laf. Slappe knieën.'

SP-Kamerlid Roemer zag de bui al lang hangen. ‘Het CDA heeft de kilometerheffing nooit gewild. Ze riepen in de vorige kabinetsperiode: eerst rijden, dan beprijzen.' Beprijzen betekent betalen per kilometer. De SP is tegen de heffing die ze ‘elitebelasting' noemt.

De PvdA, voorstander van de heffing, reageert mild. ‘We begrijpen de zorgvuldigheid', zegt Kamerlid Roefs. ‘We willen geen tweede hsl-drama'. Hij verwijst naar de miljarden vretende snelle trein. De andere voorstander, GroenLinkser Vendrik, zegt echter dat het uitstel van de heffing een klap in het gezicht is van milieuminister Cramer (PvdA). De prijs zou worden bepaald naar milieukenmerken van de auto. ‘Eurlings heeft eerst de luchtvaart gered met het afschaffen van de vliegtaks, en nu dit. Dat is niet goed voor het milieu.'

bron: De Volkskrant

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden