EINDHOVEN, 5 april 2009 16:49

Brandstofbesparing benzineauto dankzij vinding TU/e-ingenieur

Ir. Michael Boot (29) heeft binnen de vakgroep Verbrandings-technologie van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) een groene technologie voor benzineauto’s ontwikkeld waarmee sportiever en zuiniger rijden hand-in-hand gaan. Hij noemt zijn vinding Waste Energy Driven Airconditioning System (WEDACS). Laboratoriumproeven wijzen uit dat benzineauto’s met dit systeem gemiddeld 10% sportiever rijden met een besparing van 15% op brandstof, terwijl de airco gratis voor koeling zorgt.

Flinke besparingen die tevens tot 15% minder emissie van CO2 leiden. Michael Boot gaat zijn WEDACS in de praktijk testen. Het systeem is voor het eerst te zien op de TU/e-stand op de AutoRAI in Amsterdam (t/m 11 april).

Testfase

Het WEDACS prototype wordt binnenkort getest door een Eindhovens taxibedrijf. De resultaten in het laboratorium waren al veelbelovend. Als de praktijktesten de eerdere resultaten onderschrijven dan wordt het systeem op de markt gebracht door Progression Industry, een jonge starter in oprichting vanuit de TU/e. Het is eenvoudig in te bouwen in bestaande benzineauto's en kan ook in nieuwe auto's geïmplementeerd worden.

TU/e-stand op de AutoRAI

Op de TU/e-stand (stand 108, hal 7) op de AutoRAI kunnen bezoekers berekenen welke brandstofbesparing en sportiviteit hun huidige auto kan bereiken voorzien van de vinding van Michael Boot. Op de TU/e-stand is eveneens de door het studententeam van University Racing Eindhoven zelfgebouwde racewagen te zien. Belangstellende bezoekers kunnen er ook terecht voor informatie over onderzoek en onderwijs op het gebied van automotive aan de TU/e.

Achtergrondinformatie over WEDACS

De WEDACS wordt aangedreven door energie, die nu nog verloren gaat in benzineauto's. In het ontwerp wordt de smoorklep in de luchtinlaat van een auto vervangen door een kleine turbine waardoor het energieverlies ongedaan wordt gemaakt. Normaalgesproken wordt de dynamo aangedreven door de motor. De turbine zorgt echter voor rotatie-energie, die de dynamo van de auto aandrijft. Er wordt minder brandstof verbruikt, omdat de auto deels gevoed wordt door haar eigen energie. Daarnaast kan het systeem ook de airco gratis koelen of de auto sportiever laten rijden. Het scheprad van de turbine maakt de ingezogen lucht tot wel min 30 graden Celsius. Hierdoor werkt de airco gratis. Als de airco uitstaat dan gaat de koele lucht rechtstreeks naar de cilinder. Dit zorgt voor een efficiëntere verbranding wat de motor extra sportief maakt. Zie ook http://www.progression-industry.com/ 

bron: Technische Universiteit Eindhoven

Foto's:

Wedacs

WEDACS werkt als volgt. In beeld v.l.n.r.: inlaat, thermische energie in lucht wordt via de kleine turbine omgezet in rotatie-energie en deze energie wordt via een dynamo omgezet in elektrische energie (gele kabel), lucht wordt via warmtewisselaar afgekoeld en verlaat het systeem rechts via de uitlaat.

© Aandrijvenenbesturen.nl