DEVENTER, 15 februari 2009 16:19

Veiligheidstechniek vereist combinatie van componenten

Veilige aandrijftechniek is gebaseerd op een combinatie van standaardaandrijvings- en veiligheidscomponenten. Volgens de huidige stand der techniek wordt de beweging steeds uitgevoerd door een niet-veilige component. De veilige component garandeert dat tijdens het instelbedrijf geen gevaarlijke bewegingen ontstaan.

Geïntegreerde veiligheid in aandrijvingen is een trend in de automatisering. Zo wordt de ergonomie, beschikbaarheid en productiviteit van machines verhoogd. Veilige aandrijffuncties kunnen worden verdeeld in drie klassen: veilige stopfuncties, functies voor het veilig bewaken van bewegingen en overige veiligheidsfuncties. De integratie van veiligheid in de aandrijving opent nieuwe perspectieven voor de samenwerking tussen mens en machine. Zo kunnen machines bij een veilig gereduceerde snelheid en geopende hekken comfortabel worden ingesteld.

De realisatie van veiligheidsfuncties met externe componenten heeft vaste voet gekregen en zal ook in de toekomst nog nuttig zijn. De basisfunctie van veilige aandrijffuncties is de veilige uitschakeling van de energietoevoer. De nadelen van externe oplossingen zijn bekend: extra bedrading, trage reactietijd, extra netschakelaars en het ontladen van de tussenkring. Met de geïntegreerde, veilige pulsblokkering is een categorie -3-uitschakeling conform DIN EN 954-1 of SIL 2 conform DIN EN 61508 mogelijk.

Lees het hele artikel in a&b 1/2 - 2009

bron: a&b

Foto's:

Veiligheid

© Aandrijvenenbesturen.nl