DELFT, 8 februari 2009 14:43

Benzine, diesel of aardgas?

TNO heeft in december 2008 voor het VARA-programma Nieuwslicht de uitstoot gemeten van drie Citroen C 3's die rijden op respectievelijk benzine, diesel en aardgas. De auto's zijn vergelijkbaar behalve dat de dieselauto een veel hoger motorvermogen heeft. Op de rollenbank reden de auto's twee testcycli die een goede weergave geven van de uitstoot in de praktijk. Nieuwslicht heeft in de uitzending van 14 januari aandacht besteed aan dit onderzoek.

Voor Nieuwslicht werden de volgende stoffen gemeten:

  • HC: Koolwaterstoffen, dit zijn onverbrande restanten van de brandstof.
  • CO: Koolmonoxide, een restproduct van onvolledige verbranding bij afwezigheid van zuurstof.
  • NOx: Stikstofoxiden, bijproduct van verbranding. Ze ontstaan bij hoge temperaturen in de verbrandingskamer.
  • PM 10: Ook wel deeltjes of fijnstof genoemd.
  • CO2: Geen schadelijke component, maar wel een broeikasgas dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde en een goede indicatie geeft van het brandstofverbruik.
De zogenaamde MVEG-B cyclus is de testrit die in Europa gebruikt wordt voor de toelating van nieuwe auto's op de Europese wegen en is daarnaast de maat voor de milieulabels. De test begint met een koude start. Hieronder de resultaten van de MVEG B. De CADC cyclus is een tweede testrit, die een goede weergave geeft van het autogebruik in de praktijk. In dit geval wel met warme start (start met warme motor).

 

De meetresultaten

De NOx emissies tijdens de MVEG-B cyclus voor de auto's op aardgas, benzine en diesel was respectievelijk 0,009, 0,237 en 0,076 gram per km. Fijnstof (PM10) is niet gemeten bij de twee auto's op aardgas en benzine. De uitstoot voor de dieselauto was 1 mg/km bij de MVEG-B cyclus en 5 mg/km bij de CADC cyclus. Dit zijn gebruikelijke waarden voor een dieselmotor met affabriek (gesloten) roetfilter. Voor personenvoertuigen op benzine, aardgas en LPG zijn in het verleden bij TNO waarden tussen de 1 mg/km en 5 mg/km gemeten. Het dieselvoertuig met affabriek roetfilter heeft dus een vergelijkbare lage deeltjesmassa uitstoot. De CO2 emissie van de voertuigen op diesel en op CNG zijn vrijwel gelijk tijdens de MVEG-B cyclus (respectievelijk 139 en 141 g/km). Tijdens de CADC cyclus is de CO2 emissie van het voertuig op CNG ca 8% lager. Bij de CO2 emissies zou het motorvermogen meegewogen moeten worden. Van het beoordeelde dieselvoertuig is dat bijna 50% hoger dan dat van de andere voertuigen.

Milieuprestatie is belangrijk

Opgemerkt wordt dat de CO2 emissie van auto's op aardgas, benzine en diesel verminderd kan worden door het gebruik van een duurzame variant. Voor het aardgasvoertuig is dat biogas, voor het benzinevoertuig ethanol en voor het dieselvoertuig biodiesel. Deze brandstoffen zijn gemaakt van plantaardig materiaal dat tijdens het groeien CO2 opneemt, waardoor de totale, zogenaamde well-to-wheel CO2 emissie vermindert.
Er moet worden opgemerkt dat het testen van deze drie voertuigen niet noodzakelijkerwijs representatief is voor andere merken of types. De turbocharged benzine en aardgas versies zouden bijvoorbeeld een lagere CO2 uitstoot dan de meer gebruikelijke motortypes kunnen veroorzaken.
Deze studie bevestigd het resultaat van eerder onderzoek dat motor prestaties verschillen per type uitstoot. Aangezien er ruimte is voor verbetering in alle drie de motortypes geeft TNO de voorkeur aan de milieuprestaties boven specifieke brandstof als de leidende factor.

bron: TNO

Foto's:

C3

© Aandrijvenenbesturen.nl