Laatste nieuws:

DELFT, 8 februari 2009 14:43

Benzine, diesel of aardgas?

TNO heeft in december 2008 voor het VARA-programma Nieuwslicht de uitstoot gemeten van drie Citroen C 3's die rijden op respectievelijk benzine, diesel en aardgas. De auto's zijn vergelijkbaar behalve dat de dieselauto een veel hoger motorvermogen heeft. Op de rollenbank reden de auto's twee testcycli die een goede weergave geven van de uitstoot in de praktijk. Nieuwslicht heeft in de uitzending van 14 januari aandacht besteed aan dit onderzoek.

'
1/1

Voor Nieuwslicht werden de volgende stoffen gemeten:

  • HC: Koolwaterstoffen, dit zijn onverbrande restanten van de brandstof.
  • CO: Koolmonoxide, een restproduct van onvolledige verbranding bij afwezigheid van zuurstof.
  • NOx: Stikstofoxiden, bijproduct van verbranding. Ze ontstaan bij hoge temperaturen in de verbrandingskamer.
  • PM 10: Ook wel deeltjes of fijnstof genoemd.
  • CO2: Geen schadelijke component, maar wel een broeikasgas dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde en een goede indicatie geeft van het brandstofverbruik.
De zogenaamde MVEG-B cyclus is de testrit die in Europa gebruikt wordt voor de toelating van nieuwe auto's op de Europese wegen en is daarnaast de maat voor de milieulabels. De test begint met een koude start. Hieronder de resultaten van de MVEG B. De CADC cyclus is een tweede testrit, die een goede weergave geeft van het autogebruik in de praktijk. In dit geval wel met warme start (start met warme motor).

 

De meetresultaten

De NOx emissies tijdens de MVEG-B cyclus voor de auto's op aardgas, benzine en diesel was respectievelijk 0,009, 0,237 en 0,076 gram per km. Fijnstof (PM10) is niet gemeten bij de twee auto's op aardgas en benzine. De uitstoot voor de dieselauto was 1 mg/km bij de MVEG-B cyclus en 5 mg/km bij de CADC cyclus. Dit zijn gebruikelijke waarden voor een dieselmotor met affabriek (gesloten) roetfilter. Voor personenvoertuigen op benzine, aardgas en LPG zijn in het verleden bij TNO waarden tussen de 1 mg/km en 5 mg/km gemeten. Het dieselvoertuig met affabriek roetfilter heeft dus een vergelijkbare lage deeltjesmassa uitstoot. De CO2 emissie van de voertuigen op diesel en op CNG zijn vrijwel gelijk tijdens de MVEG-B cyclus (respectievelijk 139 en 141 g/km). Tijdens de CADC cyclus is de CO2 emissie van het voertuig op CNG ca 8% lager. Bij de CO2 emissies zou het motorvermogen meegewogen moeten worden. Van het beoordeelde dieselvoertuig is dat bijna 50% hoger dan dat van de andere voertuigen.

Milieuprestatie is belangrijk

Opgemerkt wordt dat de CO2 emissie van auto's op aardgas, benzine en diesel verminderd kan worden door het gebruik van een duurzame variant. Voor het aardgasvoertuig is dat biogas, voor het benzinevoertuig ethanol en voor het dieselvoertuig biodiesel. Deze brandstoffen zijn gemaakt van plantaardig materiaal dat tijdens het groeien CO2 opneemt, waardoor de totale, zogenaamde well-to-wheel CO2 emissie vermindert.
Er moet worden opgemerkt dat het testen van deze drie voertuigen niet noodzakelijkerwijs representatief is voor andere merken of types. De turbocharged benzine en aardgas versies zouden bijvoorbeeld een lagere CO2 uitstoot dan de meer gebruikelijke motortypes kunnen veroorzaken.
Deze studie bevestigd het resultaat van eerder onderzoek dat motor prestaties verschillen per type uitstoot. Aangezien er ruimte is voor verbetering in alle drie de motortypes geeft TNO de voorkeur aan de milieuprestaties boven specifieke brandstof als de leidende factor.

bron: TNO

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

26 september 2017 - Gorinchem - IMC Test & Measurement
IMC Test & Measurement Days
27 september 2017 - Coventry (UK), Windmill Village Hotel
FLIR International User Conference
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference
4 oktober 2017 - Rotterdam, Ahoy
Pumps & Valves / Solids
9 oktober 2017 - Amsterdam, RAI
Offshore Energy Exhibition & Conference
9 oktober 2017 - Amsterdam, RAI
Offshore Wind Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden