EINDHOVEN, 26 januari 2009 11:04

Fontys Hogeschool Engineering ontwikkelt samen met bedrijfsleven kennis rondom 3D-printtechniek

Fontys Hogeschool Engineering in Eindhoven heeft als eerste hogeschool in Nederland een 3D-printer aangeschaft, die is uitgerust volgens de modernste technologieën. Fontys gaat de kennis rondom 3D-printen samen met het bedrijfsleven verder ontwikkelen. Studenten worden opgeleid om ermee te gaan werken. De printer werd gisteren officieel in gebruik genomen.

Het apparaat print geen papier, maar voorwerpen van kunststof. Deze ontstaan door kunststofdraden in een soort oven op ongeveer 300 °C te verwarmen. ‘Uit een spuitmond die heen en weer beweegt, komt dan vloeibare kunststof die in het midden van de oven op elkaar gespoten wordt. Het voorwerp is opgebouwd uit een heleboel laagjes kunststof', vertelt docent Jan Bonekamp. De printtechniek wordt vooral gebruikt voor het maken van prototypes. ‘Het is niet bedoeld voor massaproductie. Als je met deze printer eerst een prototype maakt, kunnen fouten in het vervolgtraject voorkomen worden. Je kunt namelijk goed zien wat er nog aan een complex product verbeterd moet worden', licht collega-docent Eric Rutjens toe. Hoewel de techniek relatief duur is, zitten er wel een aantal voordelen aan. ‘Een product dat uit verschillende onderdelen bestaat, kan in een keer geprint worden en is daardoor sneller klaar.'

Techniek in opkomst

Fontys biedt externen de kans om de printer te gebruiken. Docenten brengen ondernemers tijdens stagebezoeken op de hoogte. Het eerste telefoontje voor een externe opdracht heeft Bonekamp al gehad. Voor de officiële opening nodigde hij ook een aantal bedrijven uit. ‘Het is een techniek in opkomst. We willen interesse kweken en bedrijven kennis laten maken met 3D-printen, want veel zijn er nog niet op de hoogte van de mogelijkheden. Gebruikers zijn nu onder andere Philips en de Universiteit van Maastricht.' Fontys is momenteel met een groep bedrijven de kennis rondom 3D-printen verder aan het ontwikkelen en uitwisselen door middel van een RAAK Light project.

Ambassadeurs

In februari gaan vier groepen tweedejaarsstudenten van de opleiding Werktuigbouwkunde van Fontys Hogeschool Engineering, onder begeleiding van de twee docenten aan de slag met de 3D-printer. Ze moeten een product ontwikkelen dat op verschillende manieren gemaakt kan worden. Bonekamp: ‘Voordat ze aan de slag gaan, krijgen ze bij TNO een instructie over de toepassingsmogelijkheden en de voor- en nadelen van verschillende printtechnieken. Ze zijn niet verplicht om de 3D-printer te gebruiken, maar door de workshop doen ze er wel ervaring mee op.' Vanaf het nieuwe studiejaar wordt de printtechniek en het gebruik van de 3D-printer in het onderwijsprogramma opgenomen. ‘Studenten moeten de ambassadeurs worden voor deze techniek.' Bonekamp hoopt dat ze tijdens hun stage- of afstudeeropdracht het bedrijf waar ze werken vertellen over de mogelijkheden. ‘Er zijn nog niet veel bedrijven die zo'n printer in huis hebben, dus studenten zullen er niet zo snel zelf mee aan de slag gaan. Doordat ze wel bekend zijn met de techniek, kunnen ze bedrijven informeren over de mogelijkheden.'

bron: Fontys Hogeschool

Foto's:

Jan Bonekamp en Eric Rutjens bij de 3D-printer

Jan Bonekamp en Eric Rutjens bij de 3D-printer

3D voorwerp

© Aandrijvenenbesturen.nl