|
PETTEN, 23 januari 2009 14:49 Wegverkeer op elektriciteit en waterstof onmisbaar voor schone toekomstEr is een hoofdrol weggelegd voor elektriciteit en waterstof in het wegverkeer om in de toekomst de CO2-uitstoot sterk te verminderen. Dit blijkt uit een studie van het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) over de bijdrage die duurzame innovatie in het wegverkeer kan leveren aan de doelstellingen van het Nederlandse klimaatbeleid. ECN heeft een aantal innovaties in brandstoffen en aandrijvingen op een rij gezet, de effecten daarvan op het klimaat in kaart gebracht en de gevolgen voor het overheidsbeleid beschreven. Een aantal technologieën, zoals hybride voertuigen, eerste generatie biobrandstoffen, intelligente ICT-toepassingen in de auto, en CNG (als voorloper van groen gas), is al voldoende ver ontwikkeld voor grootschalige marktintroductie. Helaas bieden die technologieën op de wat langere termijn onvoldoende vermindering van CO2-emissies. Bovendien is er bij eerste generatie biobrandstoffen, behalve van een beperkt potentieel, ook sprake van sterke ongewenste neveneffecten. Nul-emissie
Op de lange termijn (2030-2040) is er behoefte aan (vrijwel) nul-emissie technologie. Naast energiebesparing en tweede generatie biobrandstoffen zijn twee innovaties hiervoor uitermate geschikt:
Op dit moment is het nog te vroeg om aan te geven welke van de laatstgenoemde twee innovaties uiteindelijk de markt zal domineren. Pas rond 2015 zal daar meer duidelijkheid over zijn. BeleidRijden op waterstof en elektriciteit zijn nu nog in demonstratiefase en vergen systeeminnovaties, met gecoördineerd beleid op meerdere fronten. Vanwege de schaalgrootte is Europees beleid cruciaal. ECN adviseert de Nederlandse overheid om, binnen de koers die Europa vaart, strategische keuzes te maken die de nationale belangen het beste dienen. Er is ook een aantal niches, zoals innovatieve bussen en ICT, waarin Nederland een voortrekkersrol kan spelen. Nederland kan ook coalities vormen met andere landen om invloed uit te oefenen op Europees beleid, zoals het uitwerken van certificering van de duurzaamheid van biobrandstoffen of het opstellen van lange-termijnnormen voor CO2-emissies van voertuigen, waarbij innovatieve oplossingen een extra stimulans kunnen krijgen. Verder moet de overheid een coördinerende rol spelen in het opzetten van een infrastructuur voor vervoer op waterstof en elektriciteit.
Het rapport kan hier worden gedownload. bron: ECN Foto's:
© Aandrijvenenbesturen.nl |