Laatste nieuws:

EPE, 19 november 2008 15:30

Secundaire hydraulische aandrijving houdt testauto's binnen

Voor het ontwikkelen van nieuwe banden wordt vaak een groot aantal auto's de weg op gestuurd om echte praktijktesten uit te voeren. Nadelig aan deze aanpak zijn de relatief hoge kosten, de tijdsduur en het feit dat de resultaten afhankelijk zijn van de weersomstandigheden. Daarom ontwikkelde VMI Holland uit Epe een speciale bandentestmachine die wegtesten onder gecontroleerde omstandigheden in het laboratorium kan uitvoeren. Bijzonder in deze testmachines is de toegepaste secundaire hydraulische aandrijving.

'
1/1

Hoewel de moderne autoband in de afgelopen eeuw weinig uiterlijke veranderingen heeft ondergaan - banden zijn nog steeds rond, zwart en van rubber gemaakt - wordt er nog dagelijks nagedacht over verbeteringen. De eisen met betrekking tot veiligheid, betrouwbaarheid en milieubelasting zijn immers wel gewijzigd.

Van duurtest naar rijsimulatie

Voordat een band wordt toegelaten op de markt, moet hij aan minimale kwaliteitseisen voldoen. De vereiste testen om deze kwaliteit te bepalen zijn vastgelegd in door de Amerikaanse Department of Transportation (DOT) ontwikkelde norm. Banden die aan deze norm voldoen zijn te herkennen aan het DOT-symbool dat aan de zijkant van de autoband is aangebracht.

Duurtest 

Een belangrijk onderdeel van het programma is de duurtest waarbij steekproefsgewijs banden worden getest in een laboratoriumomgeving. De hiervoor gebruikte machines zijn vaak 24 uur per dag en zeven dagen in de week in gebruik. Ze zijn opgebouwd uit een aangedreven stalen trommel met daaromheen een aantal stations waarop de banden zijn gemonteerd (zie afbeelding 1). Deze banden worden tegen de trommel gedrukt die met een constante snelheid draait; de grootte van de kracht en de snelheid zijn afhankelijk van het type band. In de duurtest is de band vrijlopend en eindigt wanneer de band het begeeft. Meestal gebeurt dit door vermoeiing van het karkas van de band (staal en nylon) of door loslatende lagen rubber als gevolg van de warmteontwikkeling in de band. De slijtage van het loopvlak is in dit soort testen niet aan de orde.

Lees het hele artikel in a&b 11/2008

bron: VMI Holland

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (20)

5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
19 april 2017 - Den Haag, World Forum
International Robotics Week
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden