DEVENTER, 14 augustus 2013 15:15

Elektrotechniek 2013 toont e-mobility oplossingen

De uitrol van het landelijk dekkend netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s kan de installatiebranche miljarden euro’s omzet opleveren. Niet alleen met de laadzuilen zelf, ook met het aanpassen van het elektriciteitsnetwerk. Meerdere exposanten grijpen Elektrotechniek 2013 daarom aan om hun innovaties te tonen en de installatiebranche te overtuigen van de kansen.

Eerlijk is eerlijk: e-mobility heeft tot nog toe de straten van Nederland noch de harten van automobilisten veroverd. Toch staat de doorbraak voor de deur, denken experts. Volkswagen verwacht dat de prijs van een accu binnen drie jaar zakt naar 2.800 euro, waardoor de elektrische auto goedkoper in aanschaf wordt dan een auto met verbrandingsmotor.

Miljardenmarkt

ABB rekende in de businessplannen voor e-mobility aanvankelijk op de komst van 365.000 elektrische voertuigen in Nederland voor 2020. Netwerkbeheerder Enexis was nog een stuk optimistischer met 700.000 auto's. Beide cijfers zijn ondertussen bijgesteld naar zo'n 200.000 voertuigen. Met zo'n 2,5 oplaadpunten per elektrische auto blijft het nog steeds een zeer aantrekkelijke markt. De crisis doet de mensen de hand op de knip houden, ook als het om elektrische auto's gaat, denkt Marcel Wennekes. "Toch betekenen 500.000 laadpunten een markt van 2 tot 3 miljard euro in Nederland."

Handen vol

De uitrol van het laadpuntennetwerk levert de installatiebranche de komende jaren handenvol werk op. Het gaat namelijk niet alleen om de laadzuil zelf. Vaak zijn aanpassingen aan de installatie nodig. "Als je een elektrische auto gaat laden, gedraagt de installatie zich anders dan we gewend zijn", zegt Marcel Wennekes van ABB. Bij particulieren thuis wordt doorgaans amper 30% van de maximale capaciteit gebruikt.

Bij een kantoorpand is de energieverdeler ontworpen voor een elektrische gelijktijdigheid van 65% van het maximale gebruik. "Maar als je langdurig elektrische auto's gaat opladen, gaat dat fout. Daar is een normale energieverdeler niet op berekend", benadrukt de productmanager. Het bedrijf heeft daarom veiligheidsvoorschriften opgesteld. "Hier ligt absoluut werk voor de installateur om straks veilig op te kunnen laden. Als particulieren zelf aan de slag gaan met het installeren van laadpalen, ontstaan er problemen."

Lees het complete artikel binnenkort in Aandrijven en Besturen 8/9, 2013

Foto's:

Elektrotechniek 2013 toont e-mobility oplossingen

© Aandrijvenenbesturen.nl