Laatste themanieuws:

17 mei 2013 10:21

Beeld

Robin Zander - Hoofdredacteur'
Robin Zander - Hoofdredacteur
1/1

"Afgelopen maandag werd het Techniekpact 2020 ondertekend, waarop volop aandacht in de media volgde. Echter met een totaal verkeerd beeld van de sector, waar jongeren zich niet aangesproken door voelen." De eerste twee zinnen van een persbericht dat 16 mei is verstuurd door pr-bureau 2twintig namens TechniekTalent.Nu. Ik had er even wat moeite mee. Ging het nu over het Techniekpact 2020 dat een totaal verkeerd beeld had van de sector? Of de media?

Maar gelukkig schiep de rest van het bericht meteen duidelijkheid: De media hebben het gedaan. En dat zetten we dan in een persbericht - voor de media. "Doodzonde, die achterhaalde foto's over techniek in de media deze week kloppen totaal niet meer met de werkelijkheid. Door deze verkeerde beeldvorming denken veel mensen bij techniek aan blauwe overalls, vieze handen en kansloze vmbo´ers of mbo´ers. Geen wonder dat er daarom te weinig jongeren voor techniek kiezen." Woorden van Jill Horstman, die een technische opleiding volgt. De toevoeging over vmbo en mbo door Jill en de associatie met ‘kansloos' hoeft van mij niet zo. En dan hebben we nog een bijlage: "Nederland, geef ons het imago dat we verdienen."

Voor ik het vergeet - het bericht gaat over een beeldbank met gratis foto's van jongeren in de techniek anno 2013: www.techniekbeeldbank.nu. Als ondernemer zou ik zeker even kijken. Van mij had het bericht overigens wel wat beknopter gemogen. Want, zo lijkt mij, het kan alleen voor de vakpers bedoeld zijn. Reguliere media zullen het na zulke verwijten niet snel plaatsen.

En dat is dan weer een gemiste kans. Elke krant heeft economische pagina's, een katern over werk of iets dergelijks. Mijn lokale ‘sufferdje' heeft een rubriek gericht op de jeugd. Met elke week een interview met wat jongeren die een bepaalde studierichting hebben gekozen en waarom. En ja - daar staan ook de technische bij. In de kolom ernaast een overzicht van de kosten van de opleiding, het salarisperspectief en kans op een baan. En dan vraag ik me toch af of in de techniek, en bij de pr-bureaus, het beeld van de media wel klopt.

Nieuwsbrief

De gratis ab e-nieuwsbrief verschijnt eenmaal per week. Meld u aan en blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de Motion & Control branche.

 

Meld u nu aan!AB nieuwsbrief