Laatste nieuws:

17 november 2016 14:37

Onbemande vaartuigen strijden met actuatoren van Warner Linear

Eind dit jaar wordt weer de tweejaarlijkse ‘Maritime RobotX Challenge (MRC)’ gehouden. Warner Linear ondersteunt dit evenement met kogelomloop-actuatoren.

In een poging om de technologie voor bovenwaterschepen te bevorderen, wordt de tweejaarlijkse Maritime RobotX Challenge gehouden, waarbij universiteiten hun kennis kunnen tonen.'
In een poging om de technologie voor bovenwaterschepen te bevorderen, wordt de tweejaarlijkse Maritime RobotX Challenge gehouden, waarbij universiteiten hun kennis kunnen tonen.
Rechts
1/2
Meer over
Bedrijven

Dit jaar wordt het evenement van 11 tot 18 december in Oahu op Hawaii gehouden. De vorige editie vond in 2014 plaats in Singapore. Daar kregen 15 universiteitsteams uit Australië, Japan, Zuid-Korea, Singapore en de VS de opdracht een veelzijdig onbemand bovenzeeschip (USV) te ontwerpen.

Australië

Een groep doctorale en postdoctorale studenten van de University of Newcastle uit Australië was voor deelname uitverkoren en had wat hulp nodig met de stuurinrichting van hun USV. De wedstrijd bracht hen bij Warner Linear, deel van de Altra Industrial Motion Group en een toonaangevende fabrikant van zwaar belastbare elektro-mechanische actuatoren.

Opdracht

Elk team kreeg een 16-voets (5 m) Wave Adaptive Modular Vessel (WAM-V), dat ze nog van een voortstuwing, besturing en sensoren moesten voorzien om een bepaald aantal opdrachten uit te voeren. Elke opdracht - waaronder het detecteren en vermijden van obstakels en het opsporen van een geluidsbron onder water - diende om het design en de implementatie van de sensoren en besturingssystemen te testen.

Newcastle

Eén van de fundamenteelste elementen van het design waren de voortstuwing en de stuurinrichting, die in het zicht- en besturingssysteem geïntegreerd moesten zijn, zodat het vaartuig voor obstakels kon uitwijken. Het team uit Newcastle besloot een stuurinrichting te ontwerpen die de elektrische buitenboordmotoren met lineaire actuatoren zou verdraaien.

Na eerst wat onderzoek te hebben gedaan, gingen de designers naar Warner Linear om de uitdaging te bespreken en een oplossing te vinden. Op basis van de ontwerpeisen dat het team had gekregen, bouwden Warner's technici twee identieke lineaire K2x kogelomloop-actuatoren op 24 VDC en met een draagvermogen van 1.270 kg. De slag van 300 mm en de reductie van 5:1 leverden de juiste snelheid en koppel voor een snelle en nauwkeurige stuurinrichting, terwijl de positieterugkoppeling de benodigde data aan de besturingssoftware gaf.

Nicolas Weightman, leider van het studententeam - romp elektro & mechanica - zegt hierover: “Hoewel we niet hebben gewonnen, hebben de twee actuatoren die Warner Linear ons gaf er zeker toe bijgedragen dat we veel wendbaarder waren dan veel andere teams. Zonder hun hulp hadden we nooit zo'n stuurinrichting kunnen bouwen.”

K2x-actuatoren

De hoogwaardige K2x lineaire actuatoren stamden uit Warner’s B-track-serie. Ze zijn bestand tegen het veelvuldige gebruik onder zware belasting en in moeilijke omstandigheden. De kogelomloop-actuatoren zijn ontworpen om jarenlang probleemloos in barre maritieme omgevingen te blijven werken. Ze hebben geïntegreerde O-ringen, een bi-directionele houdrem en met Nitrotec behandelde uitwendige aansluitingen, die extreem sterk en corrosiewerend zijn.

Deze modellen hebben ook heavy-duty elektromotoren met dubbele gesloten kogellagers, een mechanische koppelbegrenzer aan het uiteinde van de slag en een overlastbeveiliging. De hele unit heeft een hoogwaardige, synthetische levenslange smering. De lagergeleiders aan het einde van de schroef zorgen dat de actuator soepel uitschuift, een hoge zijdelingse belasting aankan en dat de schroef steeds opnieuw wordt gesmeerd.

Maritime RobotX Challenge 2016

Intussen zijn de nieuwe opdrachten voor de volgende Maritime RobotX Challenge al weer uitgeschreven. Deze wordt gehouden in Oahu, Hawaï van 11 tot 18 december en de ontwerpen vorderen aardig. De volgende generatie vernieuwers zullen ook nu designs bouwen die veel problemen van autonome voertuigen verhelpen en oplossingen ontwikkelen die het maritieme onderzoek ten goede komen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (5)...

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb