Laatste nieuws:

1 juni 2016 16:34

Frequentieregelaars beheren op afstand

Als Newton Tesla nieuwe frequentieregelaars installeert voor klanten, kunnen ze de configuratie, herprogrammering en monitoring vanaf elke locatie doen.

George Newton op locatie bij een klant.'
George Newton op locatie bij een klant.
Rechts
1/2
Meer over
Bedrijven

Door een Netbiter gateway op hun aandrijfsystemen aan te sluiten, kunnen klanten direct ondersteund worden en kan inbedrijfstelling tijdens de kritieke opstartfase op afstand gerealiseerd worden.

Besturing met Netbiter

Newton Tesla is één van Groot-Brittannië’s specialisten op het gebied van frequentieregelaars en leverancier van geavanceerde automatiseringssystemen voor fabrieken en installaties over de hele wereld. Het bedrijf levert sinds 1987 aandrijvingen en regelaars.

Bij de inbedrijfstelling van een automatiseringssysteem is het vaak lastig om alles in één keer te doen. Doorgaans zijn er processen waar je op moet wachten, of systemen die moeten worden geïnstalleerd, voordat alles is 100% gereed is. Dit betekent dat een locatie vaak meerdere malen bezocht moet worden, wat weer leidt tot dure en tijdrovende dienstreizen.

Een ander probleem is de fysieke toegang tot de locatie. George Newton, Managing Director bij Newton Tesla en aandrijfexpert, legt uit: "Op sommige locaties hebben we speciaal toestemming nodig of hebben we beperkt toegang tot onze aandrijvingen. Zo hebben we recent een systeem gebouwd voor een zilver- en platina-verwerkingsbedrijf in Amerika. De beveiliging daar was zo streng dat onze engineer mechanische inbedrijfstelling geen gereedschap, geen mobiele telefoon en zelfs geen laptop mee het terrein op mocht nemen. Dit maakt inbedrijfstelling op locatie een flinke uitdaging."

Om op afstand toegang te krijgen tot hun aandrijfsystemen, heeft Newton Tesla lang gezocht naar een geschikt remote management systeem. Echter, geen enkel systeem voldeed volledig aan hun eisen.

George Newton vervolgt: "Mijn grootste angst was de complexiteit van zo’n remote management systeem - dat het aansluiten ervan moeilijk zou zijn en vooral dat de verbinding onstabiel zou zijn, wat weer problemen zou kunnen geven bij het programmeren van een PLC. Maar met Netbiter bleek het allemaal verrassend eenvoudig."

Hoe werkt het

Als Newton Tesla een nieuw aandrijfsysteem levert, sluiten zij een Netbiter EC350 gateway aan op hun Mitsubishi PLC, die de aandrijvingen bestuurt. De Netbiter communiceert via het mobiele netwerk en stuurt de gegevens van de PLC naar de cloud gebaseerde Netbiter Argos service. Door in te loggen op www.netbiter.net kan Newton Tesla data inzien betreffende operating frequentie, draaiuren, energieverbruik en meer.

Met behulp van de functie ‘Remote Access’ kunnen de technici van Newton Tesla de gateway ook gebruiken als veilige datatunnel naar de PLC, waardoor ze de aandrijfsystemen kunnen debuggen, programmeren en in bedrijf kunnen stellen. Ze zetten daartoe de datatunnel open en krijgen vervolgens toegang tot hun Mitsubishi PLC, alsof ze ter plekke zijn aangesloten.

Stabiliteit

Bij het programmeren van een PLC wil je niet dat de verbinding wordt verbroken, omdat dit de programmering kan verstoren en ervoor kan zorgen dat het systeem niet goed meer functioneert. Daarom was een van de belangrijkste zorgen van Newton Tesla de stabiliteit van de verbinding. "De Netbiter verbinding blijkt zeer robuust en dat is heel belangrijk voor ons," vertelt George Newton. "Ik heb dan ook dermate veel vertrouwen in de verbinding dat ik onze aandrijvingen zelfs op afstand durf te bedienen. Bij een recent project heb ik bijvoorbeeld een kraan naar een bepaalde positie verplaatst vanuit mijn kantoor, waarbij ik er volledig op vertrouwde dat de verbinding niet zou worden onderbroken."

Snelle return-on-investment

De eerste keer dat Newton Tesla de Netbiter in een klantproject toepaste, was toen een systeem bij een klant in Phoenix, Arizona werd afgeleverd. Na het initiële inregelen op locatie, konden ze de rest van de inbedrijfstelling op afstand vanuit het kantoor in Warrington, Groot-Brittannië realiseren. "Uiteraard verdiende de Netbiter zich op deze manier snel terug bij het Arizona-project, maar de terugverdientijd blijft even kort, ook als de klant maar een paar kilometer verderop zit," aldus George Newton. "Als je alle kosten voor een servicemonteur optelt: het verzamelen van alle spullen, de reis met de auto naar de klant en het ter plekke aansluiten van alles, dan besef je al snel dat zelfs een korte dienstreis een kostbare zaak is."

Tegenwoordig voorziet Newton Tesla zijn systemen altijd van een Netbiter EC350 gateway. Omdat de Netbiter vrij eenvoudig aan te sluiten is, hoeft dit niet te worden gedaan door een PLC-programmeur, waardoor deze meer tijd heeft om zich op het systeem zelf te concentreren. "Netbiter biedt ons het gemak om niet elke keer als we een systeem moeten bijregelen af te moeten reizen naar de locatie. Dit geeft ons een voorsprong omdat we zo onze klanten de kosten van dure dienstreizen kunnen besparen en snellere ondersteuning en inbedrijfstelling kunnen bieden," benadrukt George Newton.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (5)...

Pilz Nederland

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb